Fimpa nu!!!!


Något som alltid har förundrat mig är hur man idag på 2000-talet kan välja att börja röka eller “feströka” som det så barnsligt heter när man vet vilka risker det för med sig. Inte bara alla risker man utsätter sig själv för utan alla risker man utsätter alla i sin omgivning för. Enligt mig är rökning en drog, en elak sådan som berövar andra livet. Personligen tycker jag att det helt är upp till var och en att röka men se fan till att ingen tar skada av det. Enda sedan jag var liten har jag alltid vetat att rökning är farligt och ingen av mina föräldrar har rökt.

 

Nej det är INTE coolt att röka utan det är jävligt töntigt och själviskt och för att inte tala om farligt. Jag har alltid sett rökning som ett tecken på svaghet. Jag skulle aldrig kunna vara tillsammans med en rökare, inte ens någon som har slutat röka! Någon som inte har bättre värderingar än att avhålla sig från rökning är i mina ögon inte ens värd en chans. Vad tycker du om rökning?   

 

/ Sophie ♥


Kommentarer
Postat av: Lisa

Ta det från en rökare; att sluta röka är INTE så lätt som du verkar tro. Och när man är 13-14 och lättpåverkad (som jag var) så finns det inte i ens tankevärld att man inleder ett beroende. Och hips vips har man rökt i 10 år och vet inte hur man ska ta sig ur det. Rökningen är så förknippad med allt jag gör i min vardag att jag inte vet hur jag skulle bete mig om jag inte fick röka. Det här kan man inte få insikt i när man själv inte är rökare, så jag tycker det är förhastat av dig att döma oss. Och angående att du aldrig skulle kunna vara tillsammans med någon som slutat röka; en människa med bättre karaktär än så är nog svår att hitta!

Man väljer ju inte att bli rökare/alkoholist/narkoman, men när man väl varit så dum att man börjat och utvecklat ett beroende så sitter man där. Vissa har tillräckligt med jävlar anamma för att sluta, och vissa inte. Vill du då se det som ett tecken på svaghet, så varsågod, men ägna en liten tanke åt att du inte själv varit i det läget och därför inte riktigt kan veta hur det är.



Har förresten sett bilderna på Facebook från Thailand, ni ser verkligen ut att ha haft det superhärligt! Hoppas att resten av sommaren också varit bra =) Vi ses!

2009-09-03 @ 09:50:40
URL: http://wisteria.blogg.se/
Postat av: Lisa

med det ovan sagda menar jag naturligtvis inte att det är okej att röka, utan helt tvärtom! Åtminstone i min omgivning så verkar det vara färre och färre som röker, vilket är superbra. Trots att jag är rökare så ska jag faktiskt erkänna att jag hoppas på att de nån gång kommer förbjuda cigaretter här i Sverige. Om det blev så besvärligt att få tag i cigaretter som det då skulle bli, så får man hoppas att betydligt färre unga skulle börja röka än vad fallet är idag!

2009-09-03 @ 10:04:42
URL: http://wisteria.blogg.se/
Postat av: Sophie Chrystall

Hej Lisa! Självklart förstår jag att det är svårt att sluta röka om man har ett beroende. Så är det ju med alla andra beroenden man tar till sig som socker, alkohol m.m. Men vi alla har ett val och vi alla vet vad som är rätt och fel. Om vi väljer att följa den rätta vägen eller inte det är upp till var och en. Det jag menar med svaghet är att jag själv aldrig skulle falla för "frestelsen" jag skulle inte stoppa in en cigarett i min mun för att någon annan vill det osv. inte ens när jag var yngre för jag "visste bättre". Men sen kan jag hålla med om att alla inte har haft det lika lätt. Kanske inte haft lika lätt att få vänner (bara till exempel) och därför hamnat i fel sällskap och fallit för grupptrycket för att bli en i gänget. Jag har full förståelse för att det inte alltid är lätt att vara tonåring. Men jag känner personer som har varit på "andra sidan" dvs som har fått andra att börja röka och det tycker jag faktiskt är värre. Själva ordet svaghet har jag fått från rökare själva, dvs några av mina bekanta som själva har sagt att dom röker när dom är nervösa ect så det är inget jag bara har ”hittat” på. Jag är en stark believer på att vi ALLTID har ett val, ett val vad gäller partner, ett val vad vi väljer att stopp i oss osv. Och nej jag skulle ALDRIG, sanna mina ord ALDRIG kunna vara tillsammans med en rökare eller föredetta och tro mig det finns dom som håller med, kanske inte en rökare men icke-rökare. Jag är väldigt mån om vad jag stoppar i mig och utsätter mig själv för så varför skulle jag välja en kille som inte gör detsamma? Varför skulle jag vara tillsammans med en kille som inte har samma värderingar vad gäller ex. barnuppfostran ect.? När jag kan välja att vara tillsammans med någon som har samma värderingar? Jag ogillar inte "rökare" utan deras beroende och det är två helt olika saker. Och som jag började mitt inlägg med: "Något som alltid har förundrat mig är hur man idag på 2000-talet..." dvs. hur unga människor som har växt upp med att veta att det är livsfarligt för dem själva och andra att röka väljer att röka, Men förr så visste man ju inte bättre. Men idag vet vi ju om effekterna och framförallt effekterna på vår omgivning. Jag håller helt klart med dig om att vi borde förbjuda import av cigaretter i Sverige. För rökning har ju inget bra att komma med överhuvudtaget. Lisa vill man något tillräckligt mycket då går det, bara man tror på sig själv ;) Vad tyckte du om filmen föresten?

2009-09-05 @ 00:02:46
URL: http://sophiechrystall.blogg.se/
Postat av: Sophie Chrystall

Ja Thailand var helt underbart :D och likaså första halvan av sommaren. Hur har din sommar varit? Har du jobbat på Polar?

2009-09-05 @ 00:07:02
URL: http://sophiechrystall.blogg.se/
Postat av: Sophie Chrystall

ytterligare en sak med rökning är just effekterna på andra helt oskyldiga människor, miljö, djur som drabbas av andras beroende och det tycker jag är såå fel. Att exempelvis äta socker påverkar i synnerhet endast mig själv och möjligtvis ens åkommor men ingen annan. Att dricka för mycket alkohol kan dock splittra upp familjer men själva skadan av drickandet tar endast "alkholisten". Det är därför jag ogillar rökning så mycket som jag gör!

2009-09-05 @ 00:17:11
URL: http://sophiechrystall.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0