Inatt räddade vi ett liv!

Jag och P for som sagt hem tidigt från familjen L och myste och satte oss sedan vid TVn och såg fast & furious som redan hade börjat för ett tag sedan. Men efter ett tag, när jag la mig ner i P:s knä somnade jag såklart. Jag kan verkligen inte ligga och se på TV för då somnar jag. När jag låg och sov som skönast, vaknar jag av att P:s mamma kommer in och ber P och L (P:s pappa) att komma med ut. 

P:s mamma som hade gått ut med familjens hund Hebbe, hittat hon en herrsko mitt på gatan och undrade varför den låg där, men tänkte inte så mycket mer på det utan gick vidare, då började det prassla bakom ett garage så hon gick tillbaka några steg och Hebbe började att morra. Men hon vågade inte gå och se vad det var som lät utan halvsprang hem och hämtade P och L istället. 

När P och L kom dit visade det sig att det låg en gammal gubbe (70 år som han sade) där i gräset. Han hade tagit av sig båda skorna och var väldigt förvirrad. Han påstod att han fortfarande var hos sin vän T och sov, som bodde några hus ifrån, vilket han såklart inte var utan han låg ju där ute, mitt i natten och det var svin kallt. Vi visste inte alls hur länge han hade legat där men han kunde inte stå upp utan satt på knäna så de förstod att han hade förfrusit fötterna. 

L kom hem igen och hämtade filtar och liggunderlag. De ringde även efter en ambulans, trots att de hade kunnat få hem honom, men om han har förfrusit fötterna måste han ju få vård. Jag och M (P:s lillasyster) följde med för att ge P en mössa och vantar för vi visste inte om han hade det. När vi kommer dit ser vi L stå på gatan och hör röster vid sidan av garaget. Där står P och försöker hjälpa gubben att kissa. Men det går inte, gubben har förfrusit sina händer och får inte upp gylfen. När vi står där och "ser på" ser vi att det är blod i snön. Gubben måste alltså ha halkat på vägen och slagit i huvudet och näsan i isen i diket och då, alternativt tappat sin sko och krupit till gräset vid sidan av garaget. Han hade även tappat bort sina hemnycklar så jag och M gick och hämtade en ficklampa för att se om han hade tappat den i diket.  

När vi står där och lyser, hittar vi ett par glasögon som gubben måste ha tappat, vi hittade dock inga nycklar. Vi försöker få gubben att ligga ner, inlindad i filtar på underlaget samt i framåt stupat sidoläge. Vilket vi tillslut får och då kommer det en ambulans med blåljus. När ambulanspersonalen kommer ut ur ambulansen förklarar vi vad vi trodde hade hänt och pekar dit där gubben ligger. Ambulanspersonalen tyckte att vi var exemplariska eftersom vi hade hämtat liggunderlag och filtar och sade till oss flera gånger att vi hade räddat ett liv samt att gubben hade haft väldigt tur. Han hade helt klart frusit ihjäl om vi inte hade hittat honom, ingen tvekan! Ursch det vore så hemskt! 

Måste även påpeka att det inte var någon fyllegubbe. Visst han hade druckit alkohol men vi vet inte om han kanske var förvirrad pga. hans slag i huvudet och var nära på att frysa ihjäl. Han kunde ju som ändå prata och sa flera gånger hur glad han var över att vi hade hittat honom samt att vi inte fick lämna honom där. Stackarn! Han skämdes även något fruktansvärt. 

När ambulanspersonal fått upp honom på båren och in i ambulansen säger gubben: " Ta hand om er!". Sötisen, det är ju han som ska ta hand om sig! Ambulanspersonalen sa innan dom for: "Nu kan ni gå hem riktigt stolta, för inatt har ni räddat ett liv!". 

Hoppas allt är bra med gubben nu och att han har blivit varm och inte förfrusit sina händer och fötter allt för allvarligt! Det blev en riktigt lång natt denna fredag! 

/ Sophie  ♥      

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0