Nya sovvanor tack!

Vaknade för en timme sedan och har suttit och försökt hitta några receptfria sömnpiller på Internet. Men alla verkar tycka att de är verkningslösa så det känns inte som någon ide och att gå så långt att börja använda receptbelagda sömnpiller kommer inte på tal. Med tanke på alla biverkningar och jag är en person som inte gillar beroendeframkallande saker. Det är bl.a. därför jag aldrig kommer att börja dricka kaffe, plus att det smakar pytton. Eller att börja med något som innehåller nikotin och allt annat skit cigaretter och snus innehåller. 

Jag får helt enkelt ändra mina sovvanor och gå och lägga mig i tid, att varva ner i tid. Igår natt gick jag och la mig efter 01.00 och somnade inte förrän efter 03.00 någon gång. Nu måste jag vända på den onda cirkeln och skaffa mig rutiner. Jag ska börja:
  • Gå och lägga mig tidigare
  • gå upp samma tid varje morgon, även på helgerna
  • Måste släppa alla tankarna och den oron jag brukar ha, kanske ska stig upp och skriv ner dessa tankar. 
  • Sova svalt, ha öppet fönstret ett tag innan sovdags
  • Undvik mäktig mat, ansträngande motion och alkohol i åtminstone fyra timmar innan sängdags. Blodsockerfall kan dock göra så att man vaknar, så ett litet mellanmål två timmar före läggdags kan hjälpa
  • Varm mjölk och banan innehåller aminosyror som kan hjälpa en att somna
  • Ta ett bad. Ett varmt, men inte hett, bad som kan hjälpa mig att bli lugn. Man kan tillsätt lite badsalt eller några droppar eterisk olja, till exempel lavendel som har avslappnande verkan. Tänd ett stearinljus och ligg kvar i minst en kvart.
  • Jag kan köra det 10-min långt avslappningspasset på min Yoga
  • Mörklägg. Se till att sovrummet är tillräckligt mörkt. Om man behöver stiga upp på natten, försök att inte tända ljuset eftersom det gör att kroppens inre klocka ställs om till vakenhet. Ögonmask kan hjälpa. När man vill vakna och bli pigg, släpp in ljuset - dra ifrån gardinerna och ställa sig vid fönstret
  • Undvik el. Se till att inte har några elektriska apparater nära huvudet. Den elektromagnetiska strålningen kan ha en störande inverkan på din sömnkvalitet

Progressiv avslappning


Innebär att man går igenom muskelgrupperna en efter en, från panna till fötter. Du spänner dig och slappnar av. 

Yoga och meditation


Metoder för att lära sig avslappning och förbättra sin andning.

 

 / Sophie ♥


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0